Nigeria: Meer dan 2.000 mensen worden nog door Boko Haram gevangen gehouden

FacebookTwitter

31/12/2018 Leuven – De moeder van Leah Sharibu, een Nigeriaans meisje dat al ongeveer tien maanden door Boko Haram gevangen wordt gehouden,  vraagt aan de wereldgemeenschap: “Stop niet met voor haar te bidden tot ze naar huis terugkeert.”

Leah Sharibu

De 15-jarige Leah werd samen met 110 medeleerlingen ontvoerd toen Boko Haram op 19 februari 2018 een internaat in Dapchi, in het bisdom Maiduguri, in het noordoosten  van Nigeria, overviel. Een maand later stierven enkele van de meisjes in gevangenschap en de rest werd vrijgelaten, met uitzondering van Leah. De bevrijde meisjes vertelden dat de terroristen Leah, het enige christelijke meisje in de groep, wilden dwingen om zich tot de islam te bekeren, maar dat ze dit had geweigerd.

De moeder van Leah, Rebekka, vraagt om voor Leah te blijven bidden: “Ik weet dat gelovigen overal ter wereld voor de bevrijding van mijn dochter bidden en zich daarvoor inzetten. Tot op vandaag heb ik mijn Leah echter nog niet teruggekregen. Ik zou de christenen willen vragen: stop niet met voor haar te bidden tot ze naar huis terugkeert.“

Haar vader is bijzonder ontroerd door haar weigering om haar geloof in Christus te verloochenen: “Het vertrouwen en het geloof van mijn dochter hebben mij doen inzien dat ik met een prachtige apostel van Jezus onder één dak heb gewoond. Haar getuigenis dat ze zich nooit van Christus zal afkeren, ondanks de doodsbedreigingen die door Boko Haram worden geuit, maakt mij fier op haar onwankelbare geloof in de Heer.“

In oktober bracht de terreurgroep een video uit waarin ermee werd gedreigd Leah “levenslang als slavin” gevangen te houden.

De aartsbisschop van Jos, Mgr. Ignatius Kaigama, bracht enkele weken geleden − toen hij naar aanleiding van de voorstelling van het rapport over de vrijheid van godsdienst in de wereld in Malta was − ook het verzoek van de moeder van Leah ter sprake. De prelaat riep met aandrang op om te bidden voor alle mensen die zich nog in de klauwen van de terroristen bevinden: “Ik nodig u uit om te bidden voor Leah en voor alle anderen die gevangen worden gehouden omdat ze weigeren hun geloof af te zweren. Leah heeft het besluit genomen om christen te blijven zelfs al kan het dat ze dit met haar leven moet bekopen. Doordat ze moedig aan haar geloof en aan haar christelijke identiteit vasthoudt, is ze een prachtig voorbeeld voor allen.  Wij moeten bidden voor alle mensen die gevangen worden gehouden, getraumatiseerd zijn en zich in de handen van de terroristen in groot gevaar bevinden.“

Er wordt geschat dat er zich nog altijd meer dan 2.000 vrouwen, kinderen en jonge mannen in gevangenschap van Boko Haram bevinden. De vrouwen worden gedwongen om zich te bekeren en met strijders van de terreurgroep te trouwen. Wie weigert, krijgt met brutaal geweld te maken.

Door Grace Attu & Maria Lozano

Samen met u willen wij een helpende hand zijn voor mensen in nood. Dankzij u ondersteunt Kerk in Nood de gelovigen overal waar ze worden vervolgd, verdrukt of in nood verkeren door informatie, gebed en actie.

U kan helpen door:

  • een gift voor een pastoraal project op rekeningnummer IBAN: BE91 4176 0144 9176 en BIC: KREDBEBB (Kerk in Nood vzw – zonder fiscaal attest). Pastorale projecten komen volgens de Belgische wetgeving niet in aanmerking voor de toekenning van een fiscaal attest.

  • een gift voor een sociaal project op rekeningnummer IBAN: BE11 4176 0100 0148 en BIC: KREDBEBB (Hulp en Hoop vzw – met fiscaal attest vanaf € 40,00). Zij die in de loop van het jaar € 40,00 of meer schenken voor een sociaal project, ontvangen het volgende jaar automatisch een fiscaal attest.

Alvast bedankt voor uw steun!

Reacties :

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *