Een toekomst voor Mali?

FacebookTwitterGoogle+

Een gesprek met priester Germain Arama uit Mali (deel 2)

Priester Germain Arame van het bisdom Mopti

Priester Germain Arame
van het bisdom Mopti

Priester Germain bezocht op 21 april ll. het internationale secretariaat van Kerk in Nood in Königstein. Hij werd geboren in Mopti, Centraal Mali, studeerde aan het seminarie in Bamako en is nu bisschoppelijk verantwoordelijke voor financiën in het bisdom Mopti, dat een gebied beslaat waar ongeveer 3 miljoen mensen wonen

Blijven er eigenlijk nog katholieken over in het noorden van het land?

Er blijven er nog wel over maar het zijn meestal buitenlandse werknemers zoals Franse militairen (van de operatie Barkhane), leden van de MINUSMA eenheden, VN blauwhelmen, mensen uit Togo en Ivoorkust.

Geen Malinese katholieken?

Ja, er zijn er enkelen. Ze werken in de administratie, bijvoorbeeld leraren (zoals van de Ecole Sainte Geneviève, in Gao). Maar ik denk niet dat ze blijven uit overtuiging. Ze werken daar omdat ze moeten. Ze moeten hun dagelijks brood verdienen.

De Kerk heeft zich, gezien de veiligheidssituatie, niet opnieuw in het Noorden gevestigd sinds 2012 – niet Gao, noch in Timboektoe. Er zijn geen residerende priesters en geen stabiele aanwezigheid van de Kerk. Kunt u dit bevestigen?

Het klopt. Het is een moeilijke situatie. Er zijn zelfmoordterroristen en er zijn hier en daar nog bomaanslagen. Al ons pastoraalwerk ligt is voorlopig stilgelegd. De enige priester die van tot tijd de mis gaat celebreren, vliegt naar daar en wordt vergezeld van een gewapende agent. En als hij met de wagen reist, kost hem dat een dagreis. Er moet een afstand van 600 tot 700 km overbrugd worden en hij kan er niet permanent verblijven. Wanneer je in het Noorden uit werken gaat, verlaat je ’s ochtends je gezin, maar…kom je ‘s avonds terug thuis om je geliefden te omhelzen? Niemand heeft de situatie in de hand. Of je nu christen bent of niet, iedereen is in de greep van het geweld. We moeten wel blijven hopen en de mensen oproepen om vrede te stichten en zich te verzoenen.

Nochtans waren er enkele jaren geleden wel christelijke gemeenschappen in het Noorden, niet?

Inderdaad, de Witte Paters (Missionarissen van Afrika) in Gao en een zustergemeenschap, maar ze zijn weggegaan. Sommige hebben Mali verlaten, anderen verblijven nu in Bamako.

Christenen en moslims wonen naast mekaar

Christenen en moslims wonen
naast elkaar, elke dag

Zijn er nog steeds spanningen tussen christenen en moslims in het land?

De christenen en de moslims wonen naast elkaar, elke dag. Het is niet daar dat de problemen vandaan komen. Bij het begin van de opstand dachten sommigen dat de onderliggende gronden godsdienstig waren, maar dat was geenszins het geval. De noordelijke regio, Azawad, wilde onafhankelijkheid en het maakte van de crisis in Libië gebruik om hulp in te roepen voor deze strijd. Dat is de kern van het probleem.

Hoe verklaart u dan het offensief van de islamitische strijders?

Er zijn twee soorten strijders, twee verschillende stromingen. Er zijn er die zich aansloten bij de rebellen die strijden voor onafhankelijkheid van Azawad en er zijn er die van Mali een islamitische staat willen maken. Ze komen niet overeen.

Wat is er gebeurt met zij die een islamitische wetgeving wilden opdringen in Mali? Zijn ze nog in het land?

Ze zijn verslagen. Sommigen zijn gedood, van anderen weten we niet waar ze zich bevinden? Ze moeten zich verstopt hebben of zijn gevlucht naar Mauritanië of ergens in Algerije. Maar we moeten ervan uitgaan dat er nog enkelen onder ons zijn. Sommigen kwamen zelfs uit onze eigen dorpen. Het is daarom dat er nog bomaanslagen en zelfmoordaanslagen gebeuren.

Wat zijn de voornaamste uitdagingen voor de katholieke Kerk vandaag?

Verzoening. Veel christenen hebben familieleden verloren. De moslims hebben ook doden te betreuren, een oom of een broer. Er waren veel samenzweringen. Mensen moeten nu proberen overeen te komen en zich te verzoenen. De christenen hopen een standvastige vrede en moeten het proces van verzoening doorlopen. Er is geen andere weg.

Is deze verzoening überhaupt mogelijk?

Ja, maar de media die onophoudelijk verslag uitbrengen over bomaanslagen en spanningen tonen aan dat we nog niet zover staan. Het is aan de katholieke Kerk om de mensen te vertellen dat ondanks de gemaakte fouten, de slechte daden, het leven verder gaat.

Samen met u willen wij een helpende hand zijn voor mensen in nood. Dankzij u ondersteunt Kerk in Nood de gelovigen overal waar ze worden vervolgd, verdrukt of in nood verkeren door informatie, gebed en actie.

U kan helpen door:

  • een gift voor een pastoraal project op rekeningnummer IBAN: BE91 4176 0144 9176 en BIC: KREDBEBB (Kerk in Nood vzw – zonder fiscaal attest). Pastorale projecten komen volgens de Belgische wetgeving niet in aanmerking voor de toekenning van een fiscaal attest.

  • een gift voor een sociaal project op rekeningnummer IBAN: BE11 4176 0100 0148 en BIC: KREDBEBB (Hulp en Hoop vzw – met fiscaal attest vanaf € 40,00). Zij die in de loop van het jaar € 40,00 of meer schenken voor een sociaal project, ontvangen het volgende jaar automatisch een fiscaal attest.

Alvast bedankt voor uw steun!

Reacties :

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pontical Foundation